NAJČEŠĆI KVAROVI TURBINA

turboteam

Kako znati da je turbina u kvaru i koji su najčešći problemi

Svi znamo da je veoma bitno voziti automobil na redovne servise i uvijek voditi računa o ispravnosti njegovih dijelova, a naročito turbina. Ipak, bez obzira na vašu redovnost u održavanju vozila, ponekad se mogu pojaviti problemi na koje nikako ne možete da utičete. U ovom tekstu, podijelit ćemo sa vama neka znanja o najčešćim problemima koji se javljaju na turbinam, kako biste imali odgovore na pitanje kako znati da je turbina u kvaru.

1. Gubitak snage motora

Uzroci gubitka snage motora mogu biti različiti. Najčešće je slučaj da strano tijelo upadne u kompresorsku ili turbinsku stranu pri čemu ošteti turbinu. Isto tako je moguće da se zbog kvara na interkuleru usisni gasovi ne hlade dovoljno, ili se zapuši izduvni sistem turbopunjača što takođe dovodi do gubitka snage motora. Kvar ventila rasterećenja turbine, sistema za napajanje gorivom, pa čak i motorne kočnice mogu biti uzrok ovakvog problema sa turbinom i jasan pokazatelj da je turbina u kvaru.

turboteam
turboteam

2. Lag kod turbopunjača

Problem koji se najlakše primjeti u vožnji i koji vjerovatno najviše smeta vozačima je pojava takozvanog turbo laga. Turbo lag predstavlja onaj kvar koji se manifestuje tako što se ubrzanje vozila ne javlja istog trenutka kada se pritisne gas, nego postoji izvjestan vremenski period dok motor ne obezbijedi dovoljnu količinu gasova i dok turbina ne počne sa radom.

3. Pojava dima

Dim bilo koje boje iz auspuha pokazuje da vaš automobil ima problem koji zahtjeva vašu pažnju. Ako primjetite pojačan dim crne, plave ili bijele boje, to je znak da je došlo do kvara na vašem automobilu, a uglavnom ovi znaci predstavljaju oštećenje turbopunjača. Crni dim u većini slučajeva znači da motor sagorijeva previše goriva, i uglavnom predstavlja jedan od najlakših kvarova za otklanjanje, ali nepotrebno sagorijevanje viška goriva može da utiče na vaš finansijski izdatak ako se blagovremeno ne pristupi otklanjanju ovog problema.

Ako automobil izbacuje plavi dim to je znak da dolazi do sagorijevanja motornog ulja. Plavi dim svrstava se u teže kategorije popravke i u većini ovakvih slučajeva je potrebno pregledati turbo punjač, semeringe ventila, karike, cilindre, klipove itd. Kada dođe do uočavanja plavog dima, a niste u mogućnosti da izvršite pregled i popravku u kratkom roku onda je potrebno da se što češće pregleda i dosipa ulje da ne bi došlo do njegovog nestanka i zaribavanja pokretnih dijelova motora. S obzirom da nepotpuno sagorijevanje motornog ulja šteti okolini, a i otežava paljenje i rad motora, moguće je da se pojave drugi štetni efekti koji utiču na normalan rad motora.

turboteam

Bijeli dim je jedan od komplikovanijih oblika dijagnosticiranja i vrlo teško je otkloniti glavni uzrok kvara. Ovaj problem se svodi na sagorijevanje motornog ulja i najčešći uzročnik je defektna turbina. Bijeli dim može da bude prouzrokovan začepljenjem odvodne linije ulja iz turbopunjača u karter ili čak začepljenje ventila ozračavanja unutrašnjeg pritiska kartera.

Glavni uzroci kvarova na turbopunjačima

Postoji nekoliko najčešćih uzroka koji dovode do gore navedenih kvarova i neophodnog servisa turbine, a to mogu biti:

Ulje/podmazivanje

Da bi radio kako treba, turbokompresoru je potreban konstantan dotok čistog ulja, i da biste održavali turbinu u vrhunskom stanju, morate redovno menjati ulje i filtere ulja. Ovo spriječava nagomilavanje ugljenika i drugih zagađivača koji mogu prouzrokovati abrazivna oštećenja unutrašnjosti vašeg turbopunjača, što smanjuje njegovu efikasnost i nanosi nepopravljivu štetu tokom dužeg vremena. Turbina je dio motora koji je najosetljiviji na izostanak podmazivanja. Već nakon 3 do 5 sekundi rada bez podmazivanja javljaju se oštećenja. Potpuno sintetičko ulje proizvodi najmanju količinu ugljenika.

Strana tijela

U nekim slučajevima, strana tijela kao što su dijelići motora, čestice prašine, sitno kamenje ili lišće mogu ući u turbopunjač. To onda može prouzrokovati abraziju i oštećenja lopatica turbine, što će zatim uticati na smanjenje efikasnosti turbopunjača. Da biste spriječili da dođe do toga, morate biti sigurni da se vaš vazdušni filter sevrisira redovno i da provjerite da vaša turbina nema nekih labavih spojeva ili ostataka stranih tijela.

Povećan pritisak

Povećan pritisak je jedan od glavnih uzroka problema sa turbinom i ispoljava se tako što se u vožnji izgubi gas. Naime, poznato je da turbopunjač radi tako što povećava pritisak vazduha u motoru. Ako postoje određena curenja, napukotine ili loši spojevi između kompresora i motora, turbopunjač će morati da radi mnogo jače nego što treba da bi povećao ovaj pritisak. Ovo može značajno umanjiti efikasnost rada vaše turbine.

Remont turbine kao riješenje problema

Dakle, ako primijetite bilo koji od ovih znakova upozorenja, trebalo bi da uradite pregled i servis turbine što je prije moguće. Vaš turbopunjač se neće popraviti sam od sebe, a što duže odlažete riješavanje ovog problema, on će postajati sve gori, a samim tim, i dosta skuplji kada se kasno odlučite za servis turbine. Provjerite cijenu turbo servisa za vaš automobil, prije nego što zakažete remont turbine ili pregled.

Pored kompletnog turbo servisa koji radimo za sve modele automobila, svim svojim klijentima dajemo preporuku i za servis ostalih dijelova motora za koje primjetimo da ne funkcionišu kako treba, kako biste znali šta je bio uzrok oštećenja turbopunjača. To je vrlo važan segment svakog servisa turbine, jer uz dijagnostiku kvarova ostalih dijelova motora i njihovu popravku, čuvate turbinu od budućih kvarova.

turboteam